Музика в житті і творчості Марії Башкірцевої (сторінками «Щоденника»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152176

Ключові слова:

творчість М. Башкірцевої, «Щоденник», музика, живопис

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена значенням багатогранної творчості Марії Башкірцевої (1858–1884), широко вписаної у світовий культурний і науковий контекст, а також недостатнім вивченням її художньої спадщини на батьківщині. «Щоденник» письменниці, виданий майже всіма європейськими мовами, який Симона де Бовуар назвала «зразком жанру», а також 150 картин, 200 малюнків, кілька скульптур, які прикрашають славетні музеї Франції, Англії, США, Сербії, Алжиру, України, Росії та ін., становлять унікальний феномен її короткого життя – 26 років. У статті вперше в національному і світовому музикознавстві досліджено цю тему. Виявлено роль музики в житті і творчості М. Башкірцевої, відображення її в літературній і художній творчості. Розглянуто перше повне видання «Щоденника» у Франції у 16 томах, що надало змогу розкрити синтез образних світів – літературного, музичного, художнього, виявлений у прийомах синестезії. Розкрито роль музики як невід’ємної складової внутрішнього світу і яскравої грані таланту Марії Башкірцевої та її відображення у «Щоденнику». Музика і живопис – два крила її натхнення, перебували у постійному діалозі в її житті і творчості. Музика як невід’ємна складова її внутрішнього світу в різних проявах супроводжувала її в буденному житті і в мріях про майбутню артистичну кар’єру, живила творчу фантазію і посилювала емоційне багатство та експресію її літературного й художнього висловлювання. Артистичне сприйняття життя сприяло асоціативним зв’язкам з музикою, ототожненню себе, своїх друзів, різних подій особистого життя і любовних захоплень з емоціями і переживаннями оперних героїв. Особлива роль належить Міньон, героїні однойменної опери А. Тома, з якою Марія часто ідентифікує себе в житті і в щоденникових записах. Її емоційні й точні судження про опери, які вона постійно слухає, свідчать не тільки про глибокі знання особливостей оперної музики, а й розкривають її естетичні погляди, художні пошуки правди і щирості емоцій в мистецтві. У паризький період життя Марія Башкірцева переносить музику на свої полотна відтворенням музичних подій та інструментів, та найбільше – нюансами кольорів, мелодійністю ліній. З цієї точки зору проаналізовано дві картини пізнього періоду – «Весна» і «Осінь»

Біографія автора

Tetiana Zolozova-Le Menestrel, Парижский университет Сорбонна

Золозова-Ле Менестрель Татьяна Васильевна – доктор искусствоведения, хабилитированный профессор Парижского университета Сорбонна (Франция)

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Номер

Розділ

ЮВІЛЕЙНІ ТА ПАМ’ЯТНІ ДАТИ