Богородична традиція у творчості сучасних українських композиторів: метакультурний вимір

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152171

Ключові слова:

образ Богородиці, музичне мистецтво, Ave Maria, метакультура, Богородична традиція

Анотація

Образ Богоматері – один із найбільш улюблених, а тому й часто втілюваних у християнській художній культурі. Його можна вважати унікальним явищем, поширеним поза межами національного, часового і навіть конфесійного буття. Мета статті – в контексті Богородичної традиції українського музичного мистецтва розглянути особливості образу Богоматері, завдяки яким його вважають метаобразом у сучасній метакультурі. Методологією дослідження передбачено узагальнення знань із культурознавства й мистецтвознавства щодо обраної теми, а також аналіз сучасних мистецьких творів «Ave Maria» з використанням метакультурного наукового методу. Наукова новизна – розгляд Богородичної традиції в сучасному музичному мистецтві. Образ Богородиці, поширений у світовій культурі, привертає увагу й сучасних митців. Молитва «Ave Maria», утілена у численних музичних композиціях, і сьогодні становить особливе мистецьке явище як символ християнської культури. Образ Богородиці – це здобуток не тільки національної культури, а й сучасної метакультури, адже його універсальні аспекти надають можливість митцям рефлективно використовувати досягнення інших культур. Богородична традиція – це універсальне явище в сучасному християнському метакультурному просторі

Біографія автора

Maryna Savenko, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Савенко Марина Олександрівна – аспірант кафедри теорії та історії культури Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

Andreev, D. L. (1999). Rose of the World [Roza Mira]. Moscow: Mir Uranii, 606 p. [in Russian].

Gafarova, Y. (2009). Multiculturalism, transculturalism and the “new” notion of culture [Mul’tikul’turalizm, transkul’turnost’ i «novoe» ponjatie kul’tury]. Fundamental Problems of Culturology: Cultural Diversity: Theories and Strategies [Fundamental’nye problemy kul’turologii: Kul’turnoe mnogoobrazie: teorii i strategii], in 7 vol, vol. 7, Moscow, Saint Petersburg: Novyj hronograf, pp. 29–37 [in Russian].

Gobdych, M. (2012). Spiritual music by Valentin Silvestrov [Duhovnaja muzyka Valentina Sil’vestrova]. Symposion. Meetings with Valentin Sylvestrov [Symposion. Vstrechi s Valentinom Sil’vestrovym], Kiev: Dukh i litera, pp. 294–299 [in Russian].

Goblik, O. V. (2016). Musical works “Ave Maria”: genre-style aspect [Muzychni tvory «Ave Maria»: zhanrovo-stylovyi aspekt]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art / Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko. Lviv, 2016, 227 p. [in Ukrainian].

Hansburg, G. I. (2002). Three Generations of Romantic Composers and Their Relation to Semantic Genres [Tri pokolenija kompozitorov-romantikov i ih otnoshenie k semanticheskim zhanram] Ferenc List and problems of the synthesis of arts: collection of scientific works [Ferenc List i problemy sinteza iskusstv: sb. nauch. trudov]. Kharkiv: RA-Karavella, pp. 12–25 [in Ukrainian].

Jachin, S. E., Popovkin, A. V. and Bulanenko, M. E. (2013). Metacultural effect on the boundaries of cultural media [Metakul’turnyj jeffekt na granicah kul’turnyh sred]. Metaparadigma: Theology, Philosophy, Natural Science [Metaparadigma: bogoslovie, filosofija, estestvoznanie: al’manah], an Almanac. vol. 1. Saint Petersburg, 128 p. [in Russian].

Klochkova, E. Alemdar Karamanov: “Exactly in the music was revealed my faith…” [Alemdar Karamanov: «Imenno v muzyke projavilas’ moja vera…»]. Available at: http://www.karamanov.ru/articles/1.html (accessed: 01.11.2018) [in Russian].

Lebedev, S. and Pospelova, R. (2000). Musica Latina: Latin texts in music and music sciences [Musica Latina: Latinskie teksty v muzyke i muzykal’noj nauke]. Saint Petersburg: Kompozitor, 256 p. [in Russian].

Lihachev, D. S. (2015). Culture as a holistic environment [Kul’tura kak celostnaja sreda]. Selected works on Russian and world culture [Izbrannye trudy po russkoj i mirovoj kul’ture], SaintPetersburg: Sankt-Peterburgskij Gumanitarnyj universitet profsojuzov, pp. 21–33 [in Russian].

Nemkova, O. (2002). Ave Maria: image of the Virgin in European musical art [Ave Maria: obraz Bogomateri v evropejskom muzykal’nom iskusstve]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art / Tambov State Musical Pedagogical Institute. Rachmaninov. Rostov-na-Donu, 254 p. [in Russian].

Pol’djaeva, E. (2005). Apocrypha or Message [Apokrif ili poslanie] Alemdar Karamanov. Music, life, fate. [Alemdar Karamanov. Muzyka, zhizn’, sud’ba]. Memoirs, articles, interviews, studies, radio broadcasts. Moscow: Klassika-XXI, 364 p. [in Russian].

Ponomarenko, E. (2003). The reading of an evangelical literary source in the piano concert “Ave Maria” by A. Karamanov [Prochtenie evangel’skogo literaturnogo istochnika v fortepiannom koncerte «Ave Maria» A. Karamanova]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music [Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 28: Semantic aspects and words in musical art [Semantichnі aspekti slova v muzichnomu tvorі], articles. Kyiv, pp. 155–162 [in Russian].

Ship, S. (2009). Modern theoretical musicology in the experience of the crisis [Sovremennoe teoreticheskoe muzykoznanie v perezhivanii krizisa]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music [Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 80: Science about the music of the year: problems and prospects [Nauka pro muzyku sohodni: problemy ta perspektyvy]. Kyiv, pp. 71–95 [in Ukrainian].

Sirotins’ka, N. (2017). Mother of God hymnography in the spirituality of the spiritual culture of Ukraine 11–17 century [Bohorodychna hymnohrafiia u vymirakh dukhovnoi kultury Ukrainy XI–XVII stolit]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Doctor of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art / National Academy of Government Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 450 p. [in Ukrainian].

Woodford, P. (1999). Schubert [Shubert]. Chelyabinsk: Ural LTD, 191 р. [in Russian].

Yachin, S. (2010). The state of metaculture [Sostojanie metakul’tury]. Vladivostok: Dal’nauka, 268 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-22

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ