Фортепіанна спадщина Сергія Борткевича у виконавському просторі першої половини ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152166

Ключові слова:

творчість Сергія Борткевича, фортепіанне виконавство, піаністи першої половини ХХ століття, Перший фортепіанний концерт С. Борткевича

Анотація

Розглянуто концертне життя фортепіанної спадщини Сергія Борткевича у першій половині ХХ століття, а також аспект сприйняття творів композитора його сучасниками. На основі аналізу архівних матеріалів виявлено значне поширення творів митця у першій половині ХХ століття: від Європи до Австралії й Америки. На основі архівних матеріалів визначено найбільш репертуарні і найчастіше виконувані твори композитора: Перший концерт для фортепіано з оркестром ор. 16 сі-бемоль мажор, Перша фортепіанна соната ор. 9 сі мажор, а також Гавот Каприс ор. 3 № 3, етюдів з ор.15 та ор. 29, прелюдії та інші мініатюри, які постійно звучали в радіоконцертах того часу. Серед виконавців багато маловідомих або зовсім не відомих у наш час музикантів, таких як Герман Гоппе (Hermann Hoppe), Марія Нойшеллер (Maria Neuscheller), Мадлен Кокореску (Madeleine Cocorescu), Етель Бонавія (Ethel Bonavia) та багатьох інших. Підтверджено звернення відомої української піаністки Любки Колесси до музики Сергія Борткевича. Виявлено твори композитора в репертуарі таких відомих піаністів, як Моріс Розенталь, Пауль Вітгенштейн, Гуго ван Дален та Поль де Конне. Їх звернення до музики С. Борткевича свідчить про популярність його творів і серед провідних піаністів того часу. Наведено матеріали з німецьких, австрійських, нідерландських і австралійських газет першої половини ХХ століття, а також з листів композитора, які свідчать про виконання його музики у багатьох країнах Європи і світу, що дає підстави стверджувати: творча спадщина митця набула значного поширення і загального визнання у культурному просторі першої половини ХХ століття.

Біографія автора

Yevhen Levkulych, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Левкулич Євген Олександрович – аспірант кафедри теорії та історії культури Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

A. M. (1913). Concert of Pianist Cocorescu [Konzert der Pianistin Cocorescu]. Bukovina news [Bukowinaer Nachrichten]. Czernivtsi, Austria. No. 7088, November 16, p. 3 [in German].

Sergei Bortkiewicz to Unknown, October 05. 1945. Letter [duplicate]. Personal private archive of Malcolm Ballan (Southampton, Great Britain). 1 p. [in German].

Cherednichenko, O. V. (2008). Sergei Bortkevich's piano creativity in the light of the classical-romantic tradition [Fortepiannoe tvorchestvo Sergeja Bortkevicha v svete klassi-koromanticheskoj tradicii]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts. Kharkiv, 297 p. [in Russian].

Chihiro Ishioka. (2016). Sergei Bortkiewicz’s view on music and its reflections in his works, especially in his two piano sonatas Bulletin of the Doctoral Programs / Tokyo College of Music. Tokyo, Vol. 1, No. 2, March, pp. 21–39 [in English].

Concert of Cocorescu [Konzert der Cocorescu]. (1913). Chernivtsi General newspaper [Czernowitzer Allgemeine Zeitung]. Czernivtsi, Austria. No. 3210, Nowember 9, p. 5 [in German].

Dalen, H. (1921). About Russian Klaviermusik. I–II Part [Over Russische Klaviermusik. I Slot]. The Fatherland [Het Vaderland]. ‘s Gravenhage, Netherlands, I–II Part, July 17, p. 4, II Part, July 24, p. 5 [in Dutch].

Dalen, H. (1931). Sergei Bortkiewicz [Serge Bortkiewicz]. The Delver [De Delver]. Delft, Netherlands: Kunstkring Delft, 5 de Jaargang No. 2, 15. Oktober, pp. 21–29 [in Dutch].

Feldman, R. (1971). Musicological notes about Sergei Bortkiewicz [Musikwissenschaftliche Anmerkungen zu Sergei Bortkiewicz]. Music of the East [Musik des Ostens], No. 6, Vienna, pp. 170–188 [in German].

Funk and movie [Funk und Film]. (1932). New Music Magazine [Neue Zeitschrift für Musik]. Mainz, German, No. 2, p. 168 [in German].

Hirschberg, W. (1931). Marc Lavry. Hermann Hoppe. Signals for the musical world [Signale für die musikalische Welt]. Leipzig, German. No. 50, p. 1204 [in German].

Kalkman, W. and Trapman, K. (2002). Sergei Bortkiewicz (1877–1952). Considerations about his friendship with the Dutch pianists Hugo van Dalen and Helene Mulholland and his significance for piano music [Sergej Bortkiewicz (1877–1952). Beschouwingen over zijn vriendschap met de Nederlandse pianisten Hugo van Dalen en Helene Mulholland en zijn betekenis voor de pianomuziek]. Piano Bulletin. Schiedam, Netherlands: EPTA, No. 2 (56), pp. 2–39 [in Dutch].

Kalkman, W. and Trapman, K. (2015). Sergei Bortkiewicz – The recovered piano works [Sergej Bortkiewicz – De teruggevonden pianowerken], Piano Bulletin. Schiedam, Netherlands: EPTA, No. 3 (96), pp. 21–35 [in Dutch].

Kalkman, W. Sergei Bortkiewicz: his life and music. Available at: https://sergeibortkiewicz.com/ [Accessed: 24.10.2018] [in English].

Kościelak-Nadolska A. (2016) Life and work of Sergiusz Bortkiewicz [Życie i twórczość Sergiusza Bortkiewicza (1877–1952)]. Vol. 1: The artist’s silhouette [Sylwetka artysty] // Musical notes [Notes Muzyczny]. No. 1, pp. 93–115.

Levkulych, Y. O. (2016). Creative portrait of S. Bortkiewicz-pianist [Tvorchyj portret S. Bortkevycha-pianista]. Musicology universe [Muzykoznavchyj universum]. Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko. Lviv: LNMA im M. V. Lysenka, vol. 38–39, pp. 229–240 [in Ukrainian].

Miss Bonavia’s Recital. (1921). The Mail. Adelaide, Australia, No. 467, April 23, p. 12 [in English].

Miss Ethel Bonavia’s Recital. (1921). The Advertiser. Adelaide, Australia, No. 19.516., April 30, p. 12 [in English].

Paul, E. (2002). Sergei Bortkiewicz, Life and Work [Sergei Bortkiewicz, Leben und Werk] Diploma Thesis in Music Education to obtain the academic degree “Magistra artium” at the University Mozarteum Salzburg Music Education Institute in Innsbruck. Innsbruck, Österreich, 126 p. [in German].

Reznik, A. L. (2017). Creative Way and Piano Heritage of S. E. Bortkiewicz [Tvorcheskij put’ i fortepiannoe nasledie S. Je. Bortkevicha]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire. Nizhny Novgorod, 241 p. [in Russian].

Schultze, A. (1907). Music letters and reports. Deutsches Reich. Berlin [Musikbriefe und Berichte. Deutsches Reich. Berlin]. Musical Weekly [Musikalisches Wochenblatt]. Leipzig, No. 5, Januar 31, pp. 115–116 [in German].

Sergei Bortkiewicz [Serge Bortkiewicz]. (1922). The Fatherland [Het Vaderland]. 's Gravenhage, Netherlands, November 29, p. 2 [in Dutch].

Sergei Bortkiewicz to Hugo van Dalen, February 07. 1930. (2007). Recollections, letters and documents of Sergei Bortkiewicz. 3 rd ed. / transl. and ed. by B. Thadani. Winnipeg, Canada : Cantext Publications, p. 44 [in English].

Sergei Bortkiewicz to Hugo van Dalen, October 29, 1929 // Recollections, letters and documents of Sergei Bortkiewicz. 3 rd ed. / transl. and ed. by B. Thadani. Winnipeg, Canada : Cantext Publications, 2007. P. 44 [in English].

Sergei Bortkiewicz to Hugo van Dalen. September 21. 1948 (2007). Recollections, letters and documents of Sergei Bortkiewicz. 3 rd ed. Translated and edited by Bhagwan Thadani. Winnipeg, Canada : Cantext Publications, p. 68 [in English].

Soldano, A. (2015). The Border of the Incarnation. Sergei Bortkiewicz [Il Confine dell’ Ingano. Sergei Bortkiewicz]. Bari, Italy: Florestano edizioni, 320 p. [in English].

Stefaniai. (1913). Signals for the musical world [Signale für die musikalische Welt]. Leipzig, No. 10, March 5, p. 361 [in German].

Thadani, B. (2007). Recollections, letters and documents of Sergei Bortkiewicz. 3rd ed. Winnipeg, Canada: Cantext Publications, 90 p. [in English].

Yakubov, T. A. (2017). The fate of Sergei Bortkiewicz’s manuscripts: lost and found [Dolya manuskryptiv Sergiya bortkevycha: vtrachene ta vidnajdene]. Ukrainian musicology [Ukrayinske muzykoznavstvo]. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho, vol. 43, pp. 65–80 [in Ukrainian].

Ziegler, E. M. (1922). Music letters. From Frankfurt A. M. [Musikbriefe. Aus Frankfurt A. M.]. New Music Magazine [Neue Zeitschrift für Musik]. Mainz, German. No. 89, p. 559 [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ