Роль маєткового мистецтва і приватної антрепризи у становленні українського професійного музично-драматичного театру

Автор(и)

  • Liudmyla Kokhan Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4954-1804

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152151

Ключові слова:

кріпацький театр, музично-театральна приватна антреприза, український професійний театр, музично-драматичні жанри, репертуар

Анотація

Розкрито подвійну природу маєткового мистецтва і приватної музично-театральної антрепризи в культурно-мистецькому житті України у другій половині ХVІІІ – першій половині ХІХ ст., їх вплив на становлення українського професійного театру як музичнодраматичного. Виявлено чинники суперечливого характеру кріпацьких театрів: поміщицьке свавілля, яке пригнічувало й обмежувало творчу ініціативу акторів-кріпаків, призначення розважати невелике коло глядачів, а водночас збагачення музичного досвіду місцевих виконавців і слухачів, пробудження зацікавленості професійною театрально-музичною діяльністю. Показано вплив маєткового мистецтва на становлення українського професійного театру у другій половині ХІХ ст., формування театрального репертуару з переважанням у ньому творів музично-драматичних жанрів (комічні й класичні опери, музичні комедії, водевілі, оперети), запровадження професійної підготовки акторів, співаків, танцівників, композиторів, інструменталістів. З’ясовано особливості організації та функціонування приватних музично-театральних антреприз як найбільш поширеної форми культурно-мистецького життя в Україні в першій половині ХІХ ст. Наголошено, що принципи, якими керувалися найбільш успішні приватні театральні антрепренери (поєднання музичних і драматичних жанрів у репертуарі, удосконалення професійної майстерності й заохочення універсальності акторів, режисури і сценічного оформлення вистав), пізніше були втілені у професійному українському театрі другої половини ХІХ ст.

Біографія автора

Liudmyla Kokhan, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського

Кохан Людмила Йосипівна – асистент-стажист кафедри сольного співу Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського, викладач Харківського музичного училища імені Б. М. Лятошинського.

Посилання

Antonovych, D. (2003). Three hundred years of Ukrainian thetre. 1619–1919 [Trysta rokiv ukrainskoho teatru. 1619–1919]. Kyiv: VIP, 418 p.

Arkhymovych, L. (1956). Ukrainian classical opera [Ukrainska klasychna opera]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury, 319 p.

Ernst, F. (1924). The serf choirs in Ukraine [Kripatski kapely na Ukraini]. Music [Muzyka], 1–3, 34 p.

Izvarina, O. M. (2009). Serfs and amateur theaters in the musical life of magnate estates in Ukraine [Kripatski ta amatorski teatry u muzychnomu pobuti mahnatskykh maietkiv v Ukraini]. Scientific notes of the V. Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University and National P. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. Hnatiuka ta Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Series: art studies, 2 (21), pp. 7–12.

Izvarina, O. M. (2010). Manor culture and musical life of the estates of the first half of the nineteenth century as the basis for the formation of operatic art in Ukraine [Maietkova kultura i muzychnyi pobut maietkiv pershoi polovyny ХІХ st. yak pidgruntia formuvannia opernoho mystetstva v Ukraini]. Culture and modernity: the almanac [Kultura i suchasnist: almanakh]. National Academy of Culture and Arts Management. Kyiv: Millenium, 2, pp. 165–169.

Izvarina, O. M. (2011). Ukrainian opera art in the history of the national artistic culture of the second half of the nineteenth century – the first third of the twentieth century [Ukrainske operne mystetstvo v istorii natsionalnoi hudozhnioi kultury druhoi polovyny deviatnatnadtsiatoho – pershoi tretyny dvadtsiatoho stolittia]. Kyiv: NAKKKiM, 236 p.

Novikov, A. (2011). Ukrainian drama and theater: from ancient times to the beginning of the twentieth century: monograph [Ukrainska dramaturhiia y teatr: vid naidavnishykh chasiv do pochatku XX st.]. Kharkiv: Saha, 408 p.

Publika, T. V. (2008). The development of musical performances in the manor estates in the Podillya region of the eighteenth – beginning of the nineteenth century [Rozvytok muzychnoho vykonavstva u panskykh maietkakh na terenakh Podillia XVIII – pochatku XIX st.]. Scientific Journal of the Precarpathian University. Art studies [Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Mystetstvoznavstvo]. Ivano-Frankivsk, 12–13, pp. 237–240.

Stanishevskyi, Yu. O. (2002). Taras Shevchenko National Academic Theater of Opera and Ballet of Ukraine: History and Modernity [Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: istoriia i suchasnist]. Kyiv: Muz. Ukraina, 736 p.

Tobilevych, S. (1957). My paths and meetings [Moi stezhky i zustrichi]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury Ukrainian RSR, 476 p.

Ukrainian Drama Theater. Essays on History [Ukrainskyi dramatychnyi teatr: Narysy istorii] in 2 volumes. Vol. 1 Pre-October period (1967) [Dozhovtnevyi period]. The Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. Academy of Sciences of the Ukrainian RSR. Kyiv : Nauk. dumka, 1, 519 p.

Volosatykh, O. (2009). Musical-dramatic Theater of the Right-bank Ukraine of the first half of the nineteenth century. in the context of international cultural ties and artistic tendencies of the era [Muzychno-dramatychny teatr Pravoberezhnoi Ukrainy pershoi polovyny devyatnadtsiatoho stolittia v konteksti mizhnatsianalnykh kulturnykh zvyazkiv i khudozhnikh tendentsiy epokhy]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 20 p.

Volosatykh, O. (2012). Musical and theatrical culture of the estates of the Right-bank Ukraine (first half of the nineteenth century) [Muzychna i teatralna kultura maietkiv Pravoberezhnoi Ukrainy (persha polovyna devyatnadtsiatoho stolittia)]. Journal of the P. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 4 (17), 62–76 p.

Zahaykevych, M. P. (1989). Musical-drama theatre [Muzychno-dramatychnyi teatr]. History of Ukrainian music [Istoriia ukrainskoi muzyky]: in 6 vol. Vol. 2: Second half of the nineteenth century [Druha polovyna ХХ stolittia]. Kyiv: Nauk. dumka, pp. 308–346.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Номер

Розділ

Мистецтвознавство: Актуальні питання сучасного мистецтвознавства