Опера Петра Чайковського «Мазепа» у режисерському рішенні Дмитра Гнатюка

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(40).2018.143814

Ключові слова:

виконавська інтерпретація, творча особистість, соціокультурне середовище, драматургія твору, режисерська концепція, виконавський репертуар

Анотація

Відтворено важливу сторінку творчої біографії Д. М. Гнатюка – його режисерську діяльність. У складних соціополітичних і світоглядних змінах часу кристалізується сутність митця, його прагнення відновити національні традиції, передусім в оперному жанрі. Звернення Д. Гнатюка до оперної класики зумовлено новим розумінням творчості багатьох композиторів і виконавців. Д. Гнатюк як особистість не тільки акумулює потужний енергетичний потенціал, а й узагальнює виконавський досвід переконливими і виваженими режисерськими рішеннями. Досконало володіючи механізмами втілення сценічних завдань, він як режисер формує якісно нове єднання всіх складових оперного жанру: локалізує особистісний фактор як незамінну складову, яка структурує сутність акторської майстерності; руйнує стереотипи розвитку драматургії твору, її закорінену умовність. Саме завдяки зусиллям Д. Гнатюка опера П. Чайковського набула втілення у складних реаліях української оперної традиції ХХ століття. Розглянуто маловідомі сторінки творчої біографії Д. Гнатюка, охарактеризовано його режисерську інтерпретацію опери П. Чайковського «Мазепа», розкрито шляхи збагачення репертуару українського театру зразками оперного жанру. Методологією дослідження передбачено застосування історичного, порівняльного, мистецтвознавчого й культурологічного методів, що дає можливість проаналізувати оперу П. Чайковського «Мазепа» в новому вимірі, відкриваючи малодосліджені сторінки творчої біографії митця. Для розуміння особливостей творчої біографії Д. Гнатюка використано багато архівних матеріалів, рецензій, його епістолярну спадщину. Сучасні музикознавці переосмислюють канонізовані методи вивчення творчої біографії як явища культури, закладаючи основи для розвитку гуманітаристики на основі новітніх дискурсів.

Біографія автора

Viktor Bondarchuk, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Бондарчук Віктор Олексійович – кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри баяна і акордеона Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

Bogdanko, L. (1992). Paradoxes of the opera Mazepa [Paradoksy opery «Mazepa»] Ukraine [Ukraina], December 25. [in Ukrainian].

Chudnyy, V. (1988). Excite the sleeping velale [Zbudyty splyachoho veleta] Culture and life [Kultura i zhyttia], October 30. [in Ukrainian].

Gnatiuk, D. M. (1953). Responsible role [Vidpovidalna rol] Evening Kyiv [Vechirnii Kyiv], May 8. [in Ukrainian].

Gnatiuk, D. M. (1963). Cardinal Thanksgiving [Serdechna podyaka] Soviet Musician [Radianskyi muzykant]. November 16. [in Ukrainian].

Gnatiuk, D. M. (2004). I do not know better art than opera [Ya ne znayu luchshego iskusstva, chem opera] All week [Vsia nedelia], Kyiv, March 25. [in Ukrainian].

Gnatiuk, D. M. Memoirs [Spohady] Personal archive by D. M. Hnatyuk. It is kept in the family of the Gnats [in Ukrainian].

Ilchenko, O. (1995). Dmitry Gnatyuk: I was never associated with the KGB [Dmitriy Gnatyuk: s KGB ya nikogda ne byl svyazan], Culture [Kultura], 29 March [in Ukrainian].

Kolev, I. (1980). The Art of the Kiev Opera [Mystetstvo Kyivskoho opernoho] Evening Kyiv [Vespersky Kyiv]. April 5. [in Ukrainian].

Kovalevskaya, O. Doomed to the eternal curse: The fate of the image of Mazepa at the theater stage [Pryrechenyi na vichne prokliattia: Dolia obrazu «Mazepy» na teatralnii stseni], Available at: www.mazepa.name/pryrechenyj-na-vichne-pro/ [accessed: 12.10.2017] [in Ukrainian].

Krechko, M. (1990). Bright, dynamic [Jarko, dinamichno] Evening Kyiv [Vechernii Kiev]. 21 March, in Ukrainian].

Kuryshev, E. (1992). And skill, and inspiration [I masterstvo, i vdokhnovene], Evening Kyiv [Vechernii Kiev]. December 22. [in Ukrainian].

Markov, P. (1960). Directing Vl. I. Nemirovich-Danchenko in the musical theater [Rezhisura Vl. I. Nemirovicha-Danchenko v muzykalnom teatre], Moscow: VTO, 490 p. [in Russian].

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the Ukrainian SSR. T. G. Shevchenko [Protokol zasidannya Prezydiyi khudozhnoyi rady ATOB URSR im. T. H. Shevchenka]. 30.09.1988. Archive of the Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine. [Arkhiv NATOBU im. T. H. Shevchenka] [in Ukrainian].

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the Ukrainian SSR. T. G. Shevchenko [Protokol zasidannya Prezydiyi khudozhnoyi rady ATOB URSR im. T. H. Shevchenka]. 23.10.1990. Archive of the Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine [Arkhiv NATOBU im. T. H. Shevchenka] [in Ukrainian].

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the Ukrainian SSR. T. G. Shevchenko [Protokol zasidannya Prezydiyi khudozhnoyi rady ATOB URSR im. T. H. Shevchenka]. 04.01.1991. Archive of the Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine [Arkhiv NATOBU im. T. H. Shevchenka]. [in Ukrainian].

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the Ukrainian SSR. T. G. Shevchenko [Protokol zasidannya Prezydiyi khudozhnoyi rady ATOB URSR im. T. H. Shevchenka]. 16.11.1988. Archive of the Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine [Arkhiv NATOBU im. T. H. Shevchenka] [in Ukrainian].

Rudychenko, T. (1995). Ukrainian Mazepa on his native land [Ukrainskiy Mazepa na rodnoy zemle], Opera: Journal, July. [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1980). Sound Truly, Truly [Zvuchaty pravdyvo, dostovirno] Theater-Concert Kyiv [Teatralno-kontsertnyi Kyiv], 6. [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1995). Dmytro Hnatyuk [Dmytro Hnatyuk] Theater-Concert Kyiv [Teatralno-kontsertnyi Kyiv], 4. [in Ukrainian].

Virina, L. (1972). Give voice to Soviet culture [Otdayu golos] Soviet culture [Sovetskaia kultura]. Moscow, 9 December [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-04

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ