Музичний мінімалізм у контексті західноєвропейської метасвідомості

Автор(и)

  • Natalja Liva Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9006-4897

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(40).2018.143715

Ключові слова:

музичний мінімалізм, загальноєвропейський культурний контекст, атеїзм, додекафонна концепція А. Шенберга, перехідні процеси

Анотація

Розкрито основні ознаки музичного мінімалізму: феномен вертикального (нелінійного) часу, інтонаційну простоту, композиційний прийом репетитивності, тісний зв’язок із музикою східних культур, східною духовністю. Виявлено, що загальноєвропейський культурний контекст другої половини ХХ – початку ХХІ століть надає змогу поєднати зазначені стильові ознаки в єдину концептуальну систему, у якій вони набувають комплементарної органічності. Виникнення та посилення мінімалістичних стильових тенденцій не лише в музиці, а й у візуальних мистецтвах (живописі, скульптурі, дизайні інтер’єру) вважається закономірним наслідком напружених духовних колізій у європейській метасвідомості протягом першої половини ХХ століття. Основні принципи музичного мінімалізму відображають нове світовідчуття: у другій половині ХХ століття носій європейської культури, пройшовши стадію атеїстичного богозаперечення, постав перед необхідністю зворотного руху до усвідомлення екзистенції трансцендентного (сакрального) на якісно новому рівні. У контексті зазначених макромасштабних культурних тенденцій музичний мінімалізм інтерпретується як один із перших проявів тривалих перехідних процесів, поширених на Заході у другій половині ХХ століття. Ці процеси тісно пов’язані з переосмисленням картини світу, а у зв’язку з цим – з еволюцією уявлень про трансцендентні явища, поєднані у філософію й культурологію поняттям сакрального.

Біографія автора

Natalja Liva, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Ліва Наталя Валеріївна – кандидат мистецтвознавства, докторант кафедри історії світової музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, старший викладач кафедри музикознавства та інструментальної підготовки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Посилання

Adorno, T. (2001). The philosophy of the new music [Filosofiya novoy muzyiki]. Moscow: Logos, 352 p. [in Russian]

Androsova, D. V. (2005). Minimalism in music: course and principle of thinking [Minimalizm v muzytsi: napriamok i pryntsyp myslennia]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Academy of Music. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Cherednichenko, T. V. (2002). Vladimir Martynov [Vladimir Martynov] Cherednichenko, T. V. Musical fund. 1970’s. Problems. Portraits. Occasions [Muzykalnyi zapas. 70-e. Problemy. Portrety. Sluchai]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, pp. 540–560 [in Russian].

Grachyov, V. «New simplicity» and minimalism – style tendencies in contemporary art (on A. Pärt’s and V. Martynov’s works as an examples) [«Novaya prostota» i minimalizm – stilevyie tendentsii v sovremennom iskusstve (na primere tvorchestva A. Pyarta i V. Martyinova)]. Available at: http://harmony.musigi-dunya.az/RUS/archivereader.asp?s=1&txtid=528 [accessed: 11.12.2017] [in Russian].

John Adams on Harmonielehre. Available at: https://www.earbox.com/harmonielehre/ [accessed: 3.11.2017] [in English].

Johnson, T. Minimalism in music: in search of a definition. Catalog for Musica Silenciosa. Reina Sofia Museum, Madrid. Available at: http://www.editions75.com/Articles/Minimalism%20in%20music.pdf [accessed: 4.12.2017] [in English].

Konen, V. J. (1972). Yavorskiy and our present [Yavorskiy I nasha sovremennost’] Yavorskiy B. L. Articles, memories, correspondence [Statji, vospominanija, perepiska], in 2 vol, vol. 1. Moscow: Sovetskii kompozitor, pp. 68–75 [in Russian].

Krom, A. E. (2011). «Classical phase» of American minimal music [«Klassicheskaja faza» amerikanskogo muzykal’nogo minimalizma]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Doctor of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire. Saratov, 56 p.

Letter 105. Yavorskiy, B. L., to Protopopov, S. V., August 10th, 1934, Moscow [Yavorskiy B. L. – Protopopovu S. V.] Yavorskiy B. L., I. S. Rabinovich (ed.) D. Schostakovich (gen. ed. made) (1972). Articles, memories, correspondence [Statji, vospominanija, perepiska], in 2 vol, vol. 1. Moscow: Sov. Kompositor, pp. 390–391 [in Russian].

Letter 119. Yavorskiy, B. L., to Protopopov, S. V., December 7th, 1934, Moscow [Yavorskiy B. L. – Protopopovu S. V.] Yavorskiy B. L. (1972). Articles, memories, correspondence [Statji, vospominanija, perepiska], I. S. Rabinovich (ed.) D. Schostakovich (gen. ed. made), in 2 vol, vol. 1. Moscow: Sov. Kompositor, p. 415 [in Russian].

Letter 172. Yavorskiy, B. L., to Protopopov, S. V. August 5–8th, 1935, Moscow [Yavorskiy B. L. – Protopopovu, S. V.] Yavorskiy B. L., (1972). Articles, memories, correspondence [Statji, vospominanija, perepiska], I. S. Rabinovich (ed.) D. Schostakovich (gen. ed. made), in 2 vol, vol. 1. Moscow: Sov. Kompositor, pp. 500–502 [in Russian].

Manulkina, O. B. (2010). From Ives to Adams: The 20th century American music [Ot Ayvza do Adamsa: amerikanskaya muzyika XX veka]. Sankt-Peterburg: Izdatelstvo Ivana Limbaha, 784 p. [in Russian].

Mcglaughlin, B. Arvo Pärt and the New Simplicity. Available at: http://saintpaulsunday.publicradio.org/features/9810_part/index.htm [accessed: 5.12.2017] [in English].

Pospelov, P. G. (1992). Minimalism and repetitive technique: American and Soviet musical experiences being compared [Minimalizm i repetitivnaja tehnika: sravnenie opyta amerikanskoj i sovetskoj muzyki]. Music academy [Muzykal’naja akademija], 4, pp. 74–82 [in Russian].

Reich, S. (2017). Music as a gradual process. New York, London, Oxford, New Delphi, Sydney [in English].

Sierova, O. Yu. (2014). The paradigm of minimalism in the temporal and spatial measurements of music postmodern culture [Paradyhma minimalizmu u prostorovo-chasovykh vymirakh muzychnoi kultury postmodernu]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Sierova, O. Yu. (2016). Minimal music: between East and West [Muzychnyi minimalizm: mizh Skhodom i Zakhodom]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald [Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv]. Kyiv, 1, pp. 79–85 [in Ukrainian].

Sierova, O. Yu. (2016). Musical minimalism: between East and West [Muzychnyi minimalizm: mizh Skhodom i Zakhodom] National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald [Visnyk natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv]. Kyiv, 1, pp. 79–85 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-04

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО