«Traité d’harmonie» Шарля Кателя і його відбиття у творчості Ріхарда Вагнера

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135903

Ключові слова:

педагогіка Ш. Кателя, творчість Р. Вагнера, діяльність Б. Асаф’єва, Паризька консерваторія, гармонія, голосоведення, інструментовка, музична освіта, музичний імпресіонізм

Анотація

Наголошено, що «Трактат про гармонію» Шарля-Симона Кателя має особливе значення в історії європейського музикознавства як перший підручник гармонії, офіційно введений у навчальний процес Паризької консерваторії. Ця праця фактично є одним із наріжних каменів сучасних традицій викладання музично-теоретичних дисциплін, тому є всі підстави розглянути її як методологічне джерело для численних сучасних підручників з гармонії. Звернення до деяких зразків творчості Р. Вагнера у проекції на кателівську методику надало можливість актуалізувати кілька принципових питань гармонії як компонента композиторської практики, з одного боку, і як навчальної дисципліни, з іншого. Методичні принципи Кателя яскраво виявляються у сфері вагнерівського голосоведення, якому властива своєрідна функціональна перемінність оркестрових голосів. Загалом, спираючись на виклад основ акордових з’єднань, наведений у «Трактаті» Ш. Кателя, учень може оволодіти трьома видами гомофонно-гармонічного письма: фортепіанним, оркестровим і хоровим. Окрім того, спільні моменти між методичними принципами Ш. Кателя і вагнерівськими прийомами організації фактури дають змогу виявити історичну спадкоємність між кателівським ученням і естетикою музичного імпресіонізму на межі ХІХ–ХХ століть

Біографія автора

Oleksii Serhiiovych Voytenko, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Войтенко Олексій Сергійович – кандидат мистецтвознавства, викладач кафедри теорії музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, відділення «Музичні комп’ютерні технології» Київського інституту музики імені Р. М. Глієра

Посилання

Asafjev, B. (1978). M. I. Glinka [M. I. Glinka], Leningrad: Muzyika, 312 p. [in Russian].

Berkov, V. (1977). Concerning the question of functional theory in Russia (Stasov, Serov, Larosh, Taneev) [K voprosu o funktsionalnoy teorii v Rossii (Stasov, Serov, Larosh, Taneev)]. Berkov, V. O. Selected articles and researches [Berkov, V. Izbrannyie stati i issledovaniya]. Moscow: Sov. kompozitor, pp. 47–73 [in Russian].

Berkov, V. (1977) Harmony [Garmoniya]. V. Berkov, Selected articles and researches [Berkov, V. Izbrannyie stati i issledovaniya]. Moscow: Sov. kompozitor, pp. 195–236 [in Russian].

Bogoyavlenskiy, S. (1967). Soviet theoretical musicology (1941–1966) [Sovetskoe teoreticheskoe muzyikoznanie (1941–1966)]. Questions of music theory and aesthetic [Voprosyi teorii i estetika muzyiki], No. 6–7. Leningrad: Muzyika, pp. 164–194 [in Russian].

Wagner, R. (2003). My life [Moya zhizn], in 2 vol., vol. 1. Moscow: ACT; Astrel, 560 p. [in Russian].

Weber, K. (1982). Mr concertmaster Feski’s of Karsluhe composing manner [Sochinitelskaya manera g-na kontsertmeystera Feski v Karlsrue]. Music aestitic of Germany 19 century: antology [Muzyikalnaya estetika Germanii XIX veka: antologiya], in 2 vol., vol. 2. Moscow: Muzyika, pp. 75–76 [in Russian].

Voytenko, A. (2012). Style specifics of orchestral tone color functional interpretation in N. Yak. Myaskovsky’s compositions: dissertation. Tchaikovsky National Academy of Music [Stilevaya spetsifika funktsionalnoy traktovki orkestrovogo tembra v proizvedeniyah N. Ya. Myaskovskogo: dis. … kand. iskusstvovedeniya: spets. 17.00.03 Muzyikalnoe iskusstvo], Kyiv, 83 p. [in Russian].

Grischenko, S. (1974). Catel, Charles-Simon [Catel, Sharl-Simon]. Music encyclopedia [Muzyikalnaya entsiklopediya], in 6 vol., vol. 2. Moscow: Sov. kompozitor, p. 744 [in Russian].

Ischenko, Yu. (2012). My harmony. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music No. 94, Yury Ishchenko and modern music space, No. 94 [Moya garmoniya. Naukoviy visnik Natsionalnoyi Muzichnoyi Akademiyi Ukrayini Imeni P. I. Chaykovskogo. Vyp. 94: Yuriy Ischenko ta suchasniy muzichniy prostir]. Kyiv, pp. 245–267 [in Russian].

Kotliarevskyi, I. (1974). Introduction to the classification of theoretical systems of music [Vstup do klasyfikatsii muzychno-teoretychnykh system]. Kyiv: Muz. Ukraina, 48 p. [in Ukrainian].

Kurth, E. (1975). Romantic harmony and its crises in Wagner’s “Tristan” [Romanticheskaya garmoniya i eyo krizis v “Tristane” Wagnera]. Moscow: Muzyika, 552 p. [in Russian].

Larosh, G. (1913). Thoughts on system of harmony and its relation to music pedagogics. Larosh, G. A. Collection of crytical articles on music [Myisli o sisteme garmonii i eyo primenenii k muzyikalnoy pedagogike. Larosh, G. A Sobranie muzyikalno-kriticheskih statey], in 2 vol, vol. 1. Moscow: Ob-vo “Muz.-teoret. b-ka v Moskve”, pp. 246–259 [in Russian].

Mazel, L. (1982). About some aspects of B. V. Asavjev’s theory. Mazel, L. Article on music theory and anlysis [O nekotoryih storonah kontseptsii B. V. Asafeva. Mazel, L. Statji po teorii i analizu muzyiki]. Moscow: Sov. kompozitor, pp. 277–307 [in Russian].

Mazel, L. and Ryizhkin, I. (1934, 1939). Essays on history of theoretical musicology [Ocherki po istorii teoreticheskogo muzyikoznaniya], in 2 vol., vol. 2. Moscow: Gos. muz. izd-vo, 180 p., 248 p. [in Russian].

Polotskaya, E. (2009). Tchajkovsky and genesis of composer’s education in Russia: dissertation [P. I. Chaykovskiy i stanovlenie kompozitorskogo obrazovaniya v Rossii: dis. … doktora iskusstvovedeniya: spets. 17.00.02 Muzyikalnoe iskusstvo]. Moscow, 690 p. [in Russian].

Radige, A. (1934) French musicians of Great French revolution epoch [Frantsuzskie muzyikantyi epohi Velikoy frantsuzskoy revolyutsii]. Moscow: Gos. muz. izd-vo [Gosudarstvennoe muzykalnoe izdatelstvo], 145 p. [in Russian].

Ryizhkin, I. (1934). Traditional school [Traditsionnaya shkola]. In: Mazel, L. and Ryizhkin, I. Essays on history of theoretical musicology [Ocherki po istorii teoreticheskogo muzyikoznaniya], in 2 vol., vol. 1. Moscow: Gos. muz. izd-vo, pp. 79–121 [in Russian].

Ryizhkin, I. (1939). Theory of polibasicity (N. Garbuzov) [Teoriya mnogoosnovnosti (N. Garbuzov)]. In: Mazel, L. and Ryizhkin, I. Essays on history of theoretical musicology [Ocherki po istorii teoreticheskogo muzyikoznaniya], in 2 vol., vol. 2. Moscow: Gos. muz. izd-vo, pp. 206–245 [in Russian].

Stepanov, A. (1984). Methodics of harmony teaching [Metodika prepodavaniya garmonii]. Moscow: Muzyika, 131 p. [in Russian].

Tyishko, S. and Mamaev, S. (2002) Glinka’s wanderings. Comments to “Notes” [Stranstviya Glinki. Kommentariy k “Zapiskam”], in 4 vol., vol. 2. Kyiv: Zadruga, 508 p. [in Ukrainian].

Harnonkurt, N. (2002). Music in our life [Muzika v nashomu zhitti]. Music as a tone language [Muzika yak mova zvukiv]. Sumy: Sobor, pp. 4–6 [in Ukrainian].

Harnonkurt, N. Understanding of music and music education [Rozuminnya muziki ta muzichna osvita]. Music as a tone language [Muzika yak mova zvukiv]. Sumy: Sobor, pp. 10–19 [in Ukrainian].

Holopov, Yu. (1972). On evolution of European tonal system [Ob evolyutsii evropeyskoy tonalnoy sistemyi]. Problems of mode [Problemy lada]. Moscow: Muzyika, pp. 35–76 [in Russian].

Tsukkerman, V. (1975). Theoretical essays and etudes on music [Muzyikalnoteoreticheskie ocherki i etyudy], in 2 vol., vol. 2, Moscow: Sov. kompozitor, 464 p. [in Russian].

Shevalje, L. (1932). History of harmony doctrine [Istoriya ucheniy o garmonii]. Moscow: Gos. muz. izd-vo, 184 p. [in Russian].

Schnitke, A. (2004) Functional variability of textural voices [Funktsionalnaya peremennost golosov faktury]. In: Schnitke, A. Articles on music [Statji o muzyike]. Moscow: Kompozitor pp. 92–93 [in Russian].

Catel, Ch. (1802). Traité d’harmonie. Paris: l’Imprimerie du Conservatoire de Musique, 73 p. 28.Catel, Ch. (1854). A Treatise on Harmony. London: J. Alfred Novello, 57 p.

Charleton, D. (1995) Logier, Johann Bernhard. The New Grove Dictonary of Musik and Musicians, in 20 vol., vol. 11. New York: Macmillan, pp. 132–133.

Education in music (1995). The New Grove Dictonary of Musiс and Musicians, in 20 vol., vol. 6. New York: Macmillan, pp. 1–58.

Fetis, F.-J. (2008). Complete Treatise on the Theory and Practice of Harmony. New York: Pendragon Press, 282 p.

Suskin, S. (1995). Catel, Charles-Simon. The New Grove Dictonary of Musik and Musicians. in 20 vol., vol. 4. New York: Macmillan, pp. 7–8.

Wason, R. (2008). Musica practica: music theory as pedagogy. The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 46–77.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО